Hivos is een internationale organisatie die zoekt naar nieuwe oplossingen voor hardnekkige wereldproblemen, zoals discriminatie, ongelijkheid, machtsmisbruik en de overbelasting van onze leefomgeving. Met het programma Women@Work vraagt Hivos aandacht voor de situatie van vrouwen in de internationale productieketens van koffie, kleding en bloemen.

De vraag

Voor het Women@Work programma is een campagne ontwikkeld onder de titel “Power of the Fair Trade Flower”. In veel landen werken vrouwen in de bloemenindustrie vaak onder zware en slechte arbeidsomstandigheden. Met de campagne wil Hivos o.a. de bewustwording onder Nederlandse bloemisten rondom dit probleem vergroten en de bloemisten laten inzien op welke manier zij bij kunnen dragen aan de oplossing. Door middel van een vragenlijst wil Hivos in kaart brengen hoeveel verkooppunten van eerlijke bloemen er al zijn.

Hivos heeft een crossmediale campagne ontwikkeld waarbij direct mail, call en web samen zorgen voor een effectieve benadering van hun doelgroep. De organisatie heeft aan 4DMS en zusteronderneming 4DMC gevraagd de crossmediale campagne te verzorgen.

De oplossing

4DMS heeft een teaser en een toolkit geproduceerd en verzonden naar de Nederlandse bloemisten. De toolkit bevat promotiemateriaal, een begeleidende brief, informatiemateriaal en de enquête.

De bloemisten hebben de keuze om de enquête online of offline in te vullen. De enquêtes die door de bloemisten worden geretourneerd via post worden door 4DMS digitaal verwerkt.

De niet responderende bloemisten worden door 4DMC gebeld met de vraag of de bloemist gezamenlijk en telefonisch de enquête wil doorlopen. Door middel van wekelijkse rapportages wordt Hivos op de hoogte gehouden van de vordering van de campagne.

Het resultaat

Na een campagneperiode van één maand was het aantal Nederlandse bloemisten dat de enquête online of offline had ingevuld beperkt. 23% van de niet responderende bloemisten hebben vervolgens via call een enquête ingevuld.

Gedurende en na de campagne was er steeds vraag naar extra promotiemateriaal. Een teken dat de bewustwording onder de doelgroep vergroot is.

Jorrit Visser, Corporate Communications Officer:

“De toolkit die 4DMS heeft ontwikkeld en verzonden is positief ontvangen in de bloemensector. En ook de belcampagne verliep succesvol. Al met al een zeer prettige samenwerking.”