Klanttevredenheid verhogen

 

Er zijn genoeg valkuilen om in te lopen tijdens de customer journey

door | 24 augustus 2018

‘De grootste valkuil is misschien wel dat je denkt dat als de klant een bestelling heeft gedaan dat je daarmee klaar bent.’ Dennis Steiginga, consultant bij Impress- 4DMS, een specialist in (een deel van) de customer journey en klantcontacten. ‘Ook als de klant al bij je heeft gekocht, en misschien wel juist als dat het geval is, is het belangrijk het contact met die klant goed te onderhouden om te weten wat hij wil, wat zijn ervaringen zijn (geweest) en hoe je hem verder kunt helpen te vinden wat hij zoekt. Het ‘natraject’ hoort wel degelijk bij de customer journey.’

Lees verder

Van data naar relevante en gepersonaliseerde klantcommunicatie

door | 17 augustus 2018

We kunnen er niet meer omheen: de klant dient centraal te staan. Je hoort het overal, iedere onderneming heeft het wel ergens in zijn bedrijfsdoelstellingen staan en bij elk event wordt het belang van de klant centraal stellen benadrukt. ‘Ken je klant’, 360° klantbeeld, integraal klantbeeld, Single Customer View. De wil is er, de noodzaak wordt vaak ook erkend, maar hoe zorg je er in de praktijk voor dat je de klant écht centraal zet? Een interview met Laura van der Valk, data analist bij Impress – 4DMS.

Lees verder

RFM als basis voor gerichte en meer individuele klantbenadering

door | 30 april 2018

Klanten segmenteren aan de hand van het RFM model

Lees verder

Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen ‘crosschannel’, ‘multichannel’ en ‘omnichannel’?

door | 5 maart 2018

De woorden ‘single channel’, ‘multi-channel’, ‘cross-channel’ en ‘omni-channel’ worden vaak door elkaar gebruikt, afgezien wellicht van de eerste term, die ook niet zo veel voorkomt in het dagelijkse (marketing) taalgebruik. Ofschoon de verschillen op het gezicht niet zo groot lijken, gaat het wel degelijk om een zeer belangrijk onderscheid tussen deze begrippen. Het heeft alles te maken met wat je de klant aan keuzes geeft en of hij daar zelf ook nog iets in heeft te vertellen.

Lees verder

Holistische benadering levert succesvol gebruik (en beheer) big data

door | 1 maart 2018

Holger Wandt (Quadient) over de complexiteit van het koppelen van verschillende databronnen in een “Big Data”-omgeving.

Lees verder

GDPR is dé kans om relatie met klant naar hoger niveau te tillen

door | 31 januari 2018

GDPR is dé kans om orde op zaken te stellen, om te leren goed om te gaan met gevoelige (klant)gegevens en relevante informatie in het algemeen en zo de klantrelatie naar een hoger niveau te tillen.

Lees verder

Cor Molenaar: “Het is buigen of barsten voor retailers”

door | 15 januari 2018

Analyseer de klant en zijn gedrag en speel direct in op dat gedrag’, zegt Cor Molenaar, bekend spreker/schrijver en marketingdeskundige, tegen retailers.

Lees verder

Goede data en analyse van klantgedrag leiden tot perfecte klantcommunicatie

door | 14 november 2017

Het werd iedereen duidelijk gemaakt tijdens de eerste gecombineerde klantendag van 4DMS en Impress: klantdata zijn het nieuwe goud. Met de sprekers Cor Molenaar en Holger Wandt aan het woord, raakten de bezoekers overtuigd hoezeer de wereld verandert, digitaliseert, versnelt en hoezeer alles draait om (goede) klantdata. En de bijbehorende technologie om die klantdata te […]

Lees verder

Nieuwe GDPR privacywetgeving biedt juist grote kansen!

door | 19 oktober 2017

De nieuwe privacywetgeving hangt als een soort zwaard van Damocles boven de markt: wie gaat het op tijd halen en wie niet? Wie is in staat orde op zaken te stellen in zijn data en wie haakt definitief af? Heeft u al eens bedacht dat dit misschien wel hét moment is om grote stappen voorwaarts te zetten? Betere grip op data betekent immers betere kwaliteit van de data en (dus) betere marketing. Daarmee creëert u bij uw klanten bovendien een goed gevoel: het gevoel dat ze serieus worden genomen.

Lees verder

Niets zo vluchtig als kwaliteit van data

door | 1 september 2017

De mensen die zich binnen een bedrijf of organisatie bezig houden met zaken als Datawarehousing, Business Intelligence en Analytics bestaan bij de gratie van de datakwaliteit van de verstrekte informatie die ze kunnen leveren. Die datakwaliteit is cruciaal voor een succesvolle marketing (en verkoop)strategie. Je wilt immers op een persoonlijke manier contact onderhouden met de […]

Lees verder

Digitale ondertekening bij Telecomcontracten: Bespaar Kosten én Tijd!

door | 15 augustus 2017

Het afbreukrisico van abonnementen zo klein mogelijk houden als telecomaanbieder? Het antwoord is simpel: digitale ondertekening.

Lees verder

De service-call: het communicatiemiddel bij uitstek

door | 24 februari 2016

Telemarketing wekt bij het horen van de term al irritatie op. Telemarketeers bellen volgens velen altijd ongelegen en bieden producten of diensten aan waarin u toch al voorzien bent. Deelt u deze mening? Ondanks het pusherige imago is telemarketing een goed middel voor 1-op-1 communicatie met de klant en dan wel in de vorm van […]

Lees verder

Heeft u al gestunt(eld) met een cash refund actie?

door | 23 oktober 2015

Wilt u een nieuw of vernieuwd product introduceren, uw omzet een boost geven en daarnaast e-mailadressen verkrijgen om de dialoog met uw consument te kunnen starten? Dan is een cash refund actie een krachtig marketinginstrument om in te zetten. Voor de consument betekent een cash refund een laagdrempelige kennismaking met uw product. Zodra u over […]

Lees verder

Het verschil tussen een spaar- en loyaliteitsprogramma

door | 20 februari 2015

Het is voor zowel de (fysieke) retailers als de fabrikanten van A-merken een uitdaging om consumenten aan zich te binden. Prijs en gemak lijken voor de consument steeds vaker de onderscheidende factoren te zijn; Unilever heeft moeite de groei te behouden, Albert Heijn verliest klanten aan Lidl en Jumbo en HEMA verkeert in zwaar weer […]

Lees verder

Shopper journey en 1-op-1 klantcontact?

door | 28 november 2014

Bij fabrikanten van food- en non-food producten groeit het belang van en de behoefte aan persoonlijk contact met de eindgebruiker. De samenwerking met, of misschien beter gezegd afhankelijkheid van, de retailers is hierbij alleen het grote spanningsveld. Bij velen heerst de angst buiten gesloten te worden zodra u als fabrikant een persoonlijke relatie aangaat met de […]

Lees verder

Merkactivatie via direct mail? Echt wel!

door | 9 september 2014

Het seizoen van het productintroductiegeweld weer losgebarsten. Dit is altijd een zeer interessante periode. Op welke trends wordt er met de nieuwe producten ingespeeld? En bovendien hoe worden de campagnes voor de productintroducties vormgegeven? In aanloop hier naar toe heb ik de afgelopen periode goed opgelet wat er al wordt gedaan. Zo werd ik aangenaam verrast […]

Lees verder

Mobiel loyaliteitsprogramma: hoe maakt u het succesvol?

door | 7 maart 2014

Bij het gros van de marketeers staat voor 2014 ongetwijfeld het opzetten van een mobiel loyaliteits- of spaarprogramma op het wensenlijstje. Of het integreren van mobiel in het reeds bestaande loyaliteitsprogramma. Dat is niet gek. Het besef voor het belang en voordeel van mobile loyalty lijkt flink te groeien. Zowel aan de zijde van de […]

Lees verder

Hoe trekt u de consument over de aankoopstreep?

door | 16 februari 2014

Sales promotions, ze zijn er in alle soorten en maten. In de afgelopen decennia hebben sales promotions hun effect meer dan bewezen. Maar in tijden van economische crisis, waarbij consuminderen een heuze trend is, neemt de concurrentie om de portemonnee van de consument toe. Dus hoe zorgt u ervoor dat u, en niet de concurrent, de […]

Lees verder

Direct marketing op maat door klantprofielen

door | 8 april 2013

Iedereen is uniek. Niemand is een nummer en iedereen heeft diverse bijzondere kanten. Voor direct marketing op maat is dat een belangrijk gegeven. Segmentatie op basis van socio-demografische factoren, gedrag en lifestyle is niet meer voldoende. Tegenwoordig draait het om drijfveren en motieven, oftewel het ‘waarom’. Als u als marketeer of inkoper het antwoord op het ‘waarom’ weet […]

Lees verder