Een generieke benadering van klanten (one size fits all) betekent simpelweg dat er te weinig aandacht is voor de specifieke behoefte van de verschillende klantgroepen. Dat verwacht jouw klant ook niet. Hij verwacht alleen boodschappen die voor hem relevant en interessant zijn. De hamvraag is dus: hoe kun jij jouw klanten beter en persoonlijker van dienst zijn?

Relevant en gericht communiceren door klantsegmentatie

Een eenduidig en volledig klantbeeld (de single customer view) stelt je in staat klanten op te delen in verschillende doelgroepen met specifieke kenmerken. Elke klantgroep heeft zo zijn eigen gedrag. Als je weet hoe die klantgroepen in elkaar steken kun je op dat gedrag inspelen. Je kunt je marketing boodschappen persoonlijker en gerichter uitsturen. Dat scheelt niet alleen budget, maar biedt de klant alleen voor hem relevante informatie. Het effect en dus het rendement (de ROI) van jouw marketingcampagne is zo veel groter. Een relevante en effectieve marketing boodschap draagt bij aan een positieve klantervaring (customer experience) en leidt tot meer klantenbinding: de klant zal niet snel bij je weggaan (customer engagement en customer loyalty).

Inzicht in meest interessante klanten

De inzichten in de verschillende klantdoelgroepen leiden ertoe dat je precies weet welke klanten het meest interessant zijn voor jouw organisatie. Daarmee kun je je voordeel doen ten opzichte van de concurrentie. Jij weet immers precies wat je klanten willen.

Verbeterde klantrelatie

Als je klant alleen de voor hem relevante informatie krijgt (gepersonaliseerde klantcommunicatie) voelt hij zich meer begrepen. De klanttevredenheid en -loyaliteit (customer satisfaction en customer loyalty) stijgen. Je creëert zo relatief eenvoudig een verbeterde klantrelatie.

Hogere ROI

Je kunt het best je marketing budget besteden aan die klanten die voor jou het meest interessant zijn. Dat geeft de grootste kans op een uiteindelijke aankoopbeslissing (conversie). Het rendement (ROI) van je marketing inspanningen is op die manier ook het hoogst. Klantsegmentatie biedt je die kansen.

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?

Neem contact op met onze marketingspecialisten en we gaan een kop koffie drinken!

4DMS segmenteert jouw klantendatabase op de juiste wijze en helpt je de juiste boodschap per segment uit te sturen.

Gepersonaliseerd communiceren met specifieke doelgroepen levert een hogere effectiviteit.

Toepassingen

  • Wij verdelen op basis van het totale klantbeeld (single customer view) jouw klanten in specifieke marktsegmenten of doelgroepen;
  • Wij gebruiken bijvoorbeeld regelmatig de RFM-segmentatie, waarbij we jouw klanten indelen op basis van de variabelen actualiteit (Recency, wanneer zijn ze voor het laatst klant geweest), frequentie (Frequency, hoe vaak zijn ze klant geweest) en monetaire waarde (Monetary Value, wat levert een specifieke klant of doelgroep aan omzet);
  • Wij communiceren per doelgroep met gepersonaliseerde marketing uitingen. 

Volledige ontzorging

Wij creëren een adequate klantsegmentatie en stellen samen met jou per segment een omnichannel marketingbeleid op, zodat iedere afzonderlijke klant de juiste boodschap krijgt via het juiste kanaal op het juiste moment.

Meer informatie?

Benieuwd hoe jouw klantendatabase ingedeeld kan worden in segmenten en wat dit aan voordelen voor jou en jouw klanten oplevert? Wij leggen je graag uit wat we voor je kunnen betekenen, zodat je zo snel mogelijk kunt werken aan een duurzame relatie met jouw klanten.

Jouw extra marketingteam.

Het multidisciplinaire marketingteam van 4DMS werkt samen met opdrachtgevers, hun bureaus en leveranciers aan de optimalisatie van marketingprocessen en de uitvoering van marketingcampagnes. Wij begeleiden de digitale transformatie, van implementatie tot executie. Snel, wendbaar en resultaatgericht. Creatie en strategie zijn belangrijk, maar een perfecte uitvoering is cruciaal. Veilig, meetbaar en geoptimaliseerd.

Onze missie.

Campagnes met échte impact vragen om de perfect op maat gemaakte én gepersonaliseerde klantreis. Datadriven, omnichannel en geautomatiseerd. Samen streven we naar de ultieme klantbeleving, zodat ieder contactmoment telt. Een geïntegreerd klantbeeld, vertaald naar relevante een-op-een communicatie op alle contactmomenten met een uitmuntende conversie. Wij hebben er de beste tools én beste mensen voor.

Jouw uitdagingen?

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?