Essent is een energiebedrijf dat gas, elektriciteit en energiediensten levert aan ruim 2 miljoen consumenten en bedrijven in Nederland en België.

De vraag

Via diverse communicatiekanalen kunnen consumenten zich aanmelden bij Essent voor een energieabonnement. De energieleverancier bevestigt de aanmelding vervolgens per brief. De abonnementen zijn op maat, waardoor geen enkele bevestigingsbrief hetzelfde is. Essent wil van deze workflow een geautomatiseerd proces maken.

De oplossing

Voor Essent is er een automatisch verwerkingssysteem gebouwd. Via dit systeem worden de databestanden, met de benodigde gegevens van klanten voor de bevestigingsbrieven, ingelezen. Het verwerkingssysteem is zo ingericht dat iedere brief voor elke klant als het ware door middel van steentjes wordt opgebouwd. Iedere bevestigingsbrief doorloopt de volledige workflow, maar krijgt alleen de velden toegewezen die van toepassing zijn.

Het resultaat

Vijf uur na het inlezen van het bestand liggen alle mailpacks klaar om ter post bezorgd te worden. Of het nu gaat om grote of kleine aantallen: de geautomatiseerde oplossing biedt Essent de kans om haar klanten veel sneller van dienst te zijn.