Omnichannel marketing

Bereik klanten op het juiste moment, via het juiste kanaal.

Het groeiend gebruik van verschillende communicatiekanalen verandert ook hoe organisaties communiceren en zichzelf in de markt zetten. Steeds meer klanten verwachten – nee, eisen – een persoonlijke en interactieve benadering. Zij willen die boodschappen bovendien ontvangen in het juiste formaat, op het juiste moment en via het communicatiekanaal van hun voorkeur, met inhoud die helemaal is afgestemd op hun specifieke situatie. Dus geen generieke boodschap die voor alle klanten is gemaakt. Om de kansen die zo’n aanpak biedt te kunnen benutten, is het cruciaal om het beheer van en de processen rond de klantgegevens optimaal te organiseren.

 

Er zijn genoeg valkuilen om in te lopen tijdens de customer journey

door | 24 augustus 2018

‘De grootste valkuil is misschien wel dat je denkt dat als de klant een bestelling heeft gedaan dat je daarmee klaar bent.’ Dennis Steiginga, consultant bij Impress- 4DMS, een specialist in (een deel van) de customer journey en klantcontacten. ‘Ook als de klant al bij je heeft gekocht, en misschien wel juist als dat het geval is, is het belangrijk het contact met die klant goed te onderhouden om te weten wat hij wil, wat zijn ervaringen zijn (geweest) en hoe je hem verder kunt helpen te vinden wat hij zoekt. Het ‘natraject’ hoort wel degelijk bij de customer journey.’

Lees verder

Van data naar relevante en gepersonaliseerde klantcommunicatie

door | 17 augustus 2018

We kunnen er niet meer omheen: de klant dient centraal te staan. Je hoort het overal, iedere onderneming heeft het wel ergens in zijn bedrijfsdoelstellingen staan en bij elk event wordt het belang van de klant centraal stellen benadrukt. ‘Ken je klant’, 360° klantbeeld, integraal klantbeeld, Single Customer View. De wil is er, de noodzaak wordt vaak ook erkend, maar hoe zorg je er in de praktijk voor dat je de klant écht centraal zet? Een interview met Laura van der Valk, data analist bij Impress – 4DMS.

Lees verder

Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen ‘crosschannel’, ‘multichannel’ en ‘omnichannel’?

door | 5 maart 2018

De woorden ‘single channel’, ‘multi-channel’, ‘cross-channel’ en ‘omni-channel’ worden vaak door elkaar gebruikt, afgezien wellicht van de eerste term, die ook niet zo veel voorkomt in het dagelijkse (marketing) taalgebruik. Ofschoon de verschillen op het gezicht niet zo groot lijken, gaat het wel degelijk om een zeer belangrijk onderscheid tussen deze begrippen. Het heeft alles te maken met wat je de klant aan keuzes geeft en of hij daar zelf ook nog iets in heeft te vertellen.

Lees verder