Het nieuwe jaar staat voor de deur, dus goede voornemens worden voorzichtig weer naar elkaar uitgesproken. Afvallen staat al lange tijd op een dikke nummer één, gevolgd door minder druk maken op twee en meer sporten/bewegen op drie. Naar mijn idee zijn afvallen en meer sporten/bewegen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tenzij er dit jaar écht een toverpil op de markt wordt gebracht, waarbij de overtollige kilo’s in het niets verdwijnen. De fitnesscentra zullen in de eerste maanden van 2015 daarom weer goed in de slappe was zitten. Maar hoe zit het aan het einde van het jaar?

Fitnessbranche wordt volwassen

Sportscholen weten steeds beter in te spelen op de behoefte van hun leden. Er is bijvoorbeeld ruim keuze in lidmaatschapsvormen (jaar, maand, week of rittenkaart) om de consument de ruimte te geven flexibel te blijven. Daarnaast kan de consument zelf kiezen of hij lid wil worden bij een club in het luxe, midden- of budgetsegment. In 2014 hebben de fitnesscentra samen 225.000 nieuwe leden mogen verwelkomen. Ze zijn hiermee de grootste stijger. Dit brengt het totaal aantal leden op ruim 3 miljoen.

Ledenwerving moet ruimte maken voor ledenbehoud

Consumenten willen, gezien hun goede voornemens, 2015 dus gezond en sportief beginnen; januari is daarom de beste maand van het jaar voor sportscholen. Ook nu heeft ING weer de nieuwe goede voornemens voor 2015 onderzocht en gepubliceerd en ook dit jaar staat afvallen op nummer 1. Maar zoals we allemaal weten, vergen goede voornemens discipline en regelmaat. En dit kan helaas niet iedereen opbrengen. Dus wat zien we; na een jaar is van een groot deel van de nieuwe leden het abonnement alweer stopgezet. Exacte cijfers over het verloop verschillen van 40% (Rabobank) tot 80% (FitnessMotivator), maar de kern van het probleem wordt (meer dan) duidelijk. De tijden van maximaal inzetten op het werven van leden zijn voorbij en moeten plaatsmaken voor een focus op behoud om de groeidoelstellingen te kunnen realiseren.

 

Ledenbehoud fitnesscentra

 

Van drie naar twee segmenten

De fitnessbranche is aan het verzadigen en met de bestaande aanpak is het dus moeilijk om de beoogde groei te behalen. Net als in andere branches heeft het middensegment moeite om zich te onderscheiden; prijsvechters domineren de onderkant van de markt met hun lage prijs en de luxeketens de bovenkant door de service (waar ook flink voor wordt betaald). Het middensegment biedt een standaardproduct voor een (vaak) te hoge prijs. Sommige menen daarom dat de branche van deze drie- naar een tweedeling gaat. Het middensegment wordt op- of overgenomen door de prijsvechters. En nog is deze tweedeling niet voldoende; is er meer nodig om onderscheidend vermogen te creëren en belangrijker nog, leden te behouden.

Verschillende levels van persoonlijk contact

Persoonlijk contact wordt als één van de belangrijkste factoren genoemd voor het behoud van leden. Twee andere voorwaarden om groei in de branche te kunnen realiseren zijn namelijk het bedenken van nieuwe concepten (bijv. bootcamp of e-fitness) en digitalisering. En juist dit laatste is waar voor fitnesscentra kansen liggen met het oog op ledenbehoud. Iedere sporter is anders en heeft daardoor ook een andere behoefte aan persoonlijk contact. Voor de één werkt een personal trainer het beste terwijl de ander op zoek is naar ondersteuning tijdens het sporten. In alle gevallen is er sprake van interactie tussen (de begeleiders van) het fitnesscentrum en de leden. Dit kan gaan over het herkennen bij binnenkomst, het bijhouden van de sportprestaties in een eigen app of het informeren over aangepaste openingstijden via e-mail of social media.

Betrek, motiveer en beloon

Het is belangrijk leden, ieder op hun eigen manier, te betrekken, motiveren en belonen, zodat ze blijven komen. En als u er goed over nadenkt is het eigenlijk best raar dat dit nog maar in zo’n beperkte mate gebeurt. Zalando stuurt een groot van hun klanten iedere week een e-mailnieuwsbrief, zodat zij hun (web)winkel weer bezoeken. Als hun bestelling langer dan een aantal maanden op zich laat wachten, krijgen zij een persoonlijke actiecode voor korting of een leuk extraatje. Op allerlei manieren zorgen zij ervoor dat zij bij hen top of mind blijven. En niet onbelangrijk, het werkt!

Sportscholen hebben te maken met veel concurrentie, want in plaats van te gaan sporten kunnen de leden ook met vrienden afspreken, naar de bioscoop gaan of kiezen voor lekker een avondje thuis op de bank. En juist voor de nieuwe leden met goede voornemens schuilt hier na verloop van tijd het gevaar. Het is daarom belangrijk om met ze te blijven communiceren. Dit kan via social media, e-mail of de website. Beloon ze bijvoorbeeld ook eens met een gratis kopje thee of een appel nadat ze klaar zijn of informeer ze over hun vooruitgang om ze extra te motiveren.

Lukt het de fitnessbranche om in 2015 de volgende stap te zetten in hun reis naar volwassenheid? Al lange tijd wordt ledenbehoud genoemd als toekomstvisie. Laten we er in 2015 voor zorgen dat dit goede voornemen werkelijkheid wordt.

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden voor ledenbehoud? Neem voor een vrijblijvende brainstormsessie contact op met Niels Heijnen via 030 850 18 00.

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS. Jouw gegevens zullen wij verwerken volgens ons Privacy Statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.