De strijd om de werving van studenten is heviger dan ooit in ROC-land. Hoe bereikt u de potentiële student? En hoe begeleidt u ze naar de juiste studiekeuze? Welke middelen en kanalen zet u daarvoor in?


ROC’s moeten non-stop aan de bak met marketing en communicatie om leerlingen in het voortgezet onderwijs te bereiken. Welke middelen en kanalen kunnen ze inzetten om de werving van studenten een succes te maken? Voor iedere fase in het keuze- en aanmeldproces van studenten zijn er geijkte middelen.

1. Houd de decaan op het netvlies

De decaan is nog steeds vaak de doorverwijzer richting ROC, aangezien zij de scholieren vaak bewust maken van het feit dat ze in actie moeten komen. Dus blijft het zaak bij deze decaan op het netvlies te staan door een contactstrategie op te stellen. Houd bijvoorbeeld evenementen voor decanen, zodat ze bekend raken met de school, er beter over kunnen adviseren en wellicht als ambassadeur optreden voor de school.

2. Ga een één-op-één relatie aan

Via open dagen, een nieuwsbrief of meeloopdagen komen ROC en leerling echt met elkaar in contact. Dan is het zaak voor de ROC’s om daar follow-up aan te geven en het verder uit te diepen. Door data te bundelen tot studentprofielen en de content persoonlijker maken, kunnen ROC’s een één-op-één-relatie aan te gaan. Timing van de communicatiemiddelen is heel belangrijk. Sluit aan bij de fase waarin de student zich bevindt. Wanneer een scholier in zijn laatste jaar zit en een definitieve keuze moet maken, zit je dicht tegen conversie aan. Dat vraagt om een directere manier van communiceren.

3. Zet in op online

Jongeren zijn er als de kippen bij als het gaat om nieuwe online ontwikkelingen. Ze kunnen het alleen maar waarderen wanneer ROC’s dit op hoog niveau bij weten te houden. Zo deed een hogeschool afgelopen jaar een SnapChat-take-over. Meerdere studenten lieten via het sociale medium zien hoe het studentenleven er echt uitziet. Puur en eerlijk en daarmee extra aantrekkelijk voor de werving van studenten.

Of denk aan webpersonalisatie: de student vindt op de homepage meteen de brochure waarin hij geïnteresseerd is. In een e-mailuitnodiging voor de open dag kun je de Facebook-vrienden van de student die zich al hebben ingeschreven voor de open dag tonen. Hierdoor kan de conversie per e-mailcampagne flink stijgen. Op basis van de clicks die een student in een nieuwsbrief of op de website heeft gedaan kun je automatisch een brochure per e-mail/post toesturen die past bij zijn/haar interesses. Of: een aantal vloggers onder de studenten selecteren die meer over hun studie willen vertellen.

4. Kies voor breed, origineel en creatief

Als een VO-leerling een ROC niet kent, zal hij er niet gaan studeren. Het is dus zaak bekendheid met het ROC te creëren. Dit kan met behulp van allerlei middelen en kanalen. Denk aan Facebook, Instagram, online bannering, abri’s of free publicity. Maar het kan ook origineler, creatiever. Zo zette een van de grotere ROC’s een VIP-bus in, die voor de middelbare school werd geparkeerd om aankomend nieuwe studenten te enthousiasmeren.

Wilt u sparren? Neem contact met ons op. Wij delen graag onze ervaringen.

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS. Jouw gegevens zullen wij verwerken volgens ons Privacy Statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.