In 2013 heeft er een nieuwe categorie genaamd customer data platforms – ook bekend als CDP – zijn intrede gedaan in de marketing. Vier jaar later verwachten wij een explosieve groei in het aantal implementaties.

Een customer data platform is in onze ogen dé tool voor marketeers om elke individuele klant of potentiële klant centraal te kunnen zetten in de marketing- en communicatie activiteiten. In dit platform komt namelijk in hoge volumes alle beschikbare data van potentiële klanten en klanten samen. Waardoor er een zo éénduidig en compleet mogelijk klantbeeld ontstaat. Of zoals sommigen het noemen: 360 graden klantinzicht of een single customer view.

De tool slaat hiermee een brug tussen alle bestaande databases en marketingtools die al draaien binnen de organisatie. Met de uitkomst kunnen er doelgroepen met dezelfde kenmerken samengesteld worden. Wat er zelfs toe leidt dat er voorspellingen gedaan kunnen worden in het consumentengedrag omdat de online voetsporen van eerdere klanten met dezelfde kenmerken al bekend zijn.

Relevantie wordt verwacht

De belangrijkste reden voor de verwachte toename van het aantal implementaties komt uit de consumentenhoek.

Consumenten zijn zich er van bewust dat door digitalisering van contactmomenten het bedrijfsleven ook steeds meer inzichten heeft van zijn/haar interesses. Consumenten verwachten daarom relevante en gepersonaliseerde aanbiedingen. The New Store ziet dit als één van de consumententrends van dit moment.

Waarom wordt er bijvoorbeeld nog steeds aan mij gevraagd of ik wil inschrijven voor de nieuwsbrief wanneer ik een opt-in heb afgegeven?

customer data platforms

Wanneer ik ingelogd ben, kan deze waardevolle ruimte in het kleine scherm prima opgevuld worden met een voor mij relevant aanbod. Door de verzameling aan data via CDP’s wordt het mogelijk om elk detail in de communicatiekanalen voor de consument te personaliseren.

Bewustwording in de organisatie

Gelukkig ziet het merendeel van de marketeers in dat consumenten relevantie willen. Uit een recent onderzoek van Experian blijkt dat meer dan de helft van marketeers komend jaar aan de slag wil met het voorspellen van klantgedrag en personalisatie. En dus komt de forse groei van het aantal implementaties een stap dichterbij.

Op dit moment worstelt een kwart van de marketeers nog met een gebrek aan tijd, capaciteit en budget. Daarnaast merken wij dat enkele marketeers te maken hebben met een gebrek aan draagvlak bij het management. Maar zodra de organisatorische hobbels weggenomen zijn, kunnen ze los.

Trend in tooling

Aan de tooling hoeft het in ieder geval niet te liggen. Wij zien namelijk een trend in het aantal leveranciers die een dergelijke oplossing aanbieden.

In de afgelopen jaren zijn er meerdere customer data platforms op de markt gezet. Daarnaast zien we dat data management platforms (DMP) – dat voorheen vooral op advertising en data afkomstig van derde partijen geënt was – steeds meer vergelijkbare functies als een customer data platform heeft gekregen en vice versa.

Door het aantal customer data platforms dat wordt aangeboden is er nu voor iedere organisatie (zelfs MKB) goede en betaalbare tooling voor handen.

Kortom, wij denken een hoop leuke business cases tegen te komen in het jaar 2017. Zijn jullie er ook al klaar voor?

Sparren over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op.

 

Gratis Data Quickscan

Laat het datateam van 4DMS een quick-scan van jouw data maken en ontvang inzicht in de kwaliteit van de databases, een visualisatie van de data en een basic data-analyse met interessante quick-wins.

Gratis Data Quickscan

Laat het datateam van 4DMS een quick-scan van jouw data maken en ontvang inzicht in de kwaliteit van de databases, een visualisatie van de data en een basic data-analyse met interessante quick-wins.

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS. Jouw gegevens zullen wij verwerken volgens ons Privacy Statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.