E-mailproviders voeren een hevige strijd om spammers, scammers en verzenders van phishing-mails buiten de deur te houden. Iedereen kan het slachtoffer worden van dergelijke louche types. Door steeds strengere controles bereikt echter één op de vijf legitieme mails nooit de inbox van de ontvanger. Hoe staat het met uw inbox placement?

De hoeveelheid e-mails die wij wereldwijd met elkaar versturen is gigantisch en groeit exponentieel. Volgens onderzoek gaat het om ongeveer 205 miljard berichten per dag. Ter vergelijking: in 2009 ging het nog om 1,4 miljard berichten. De gemiddelde kantoordiender ontvangt 121 e-mails per dag, waarvan circa de helft bestaat uit spam en kwalijke zaken als phishing-berichten en e-mails met malware.

Steeds lastiger de inbox te bereiken

Het is dus niet zo vreemd dat e-mailproviders als Outlook en Gmail filters toepassen die berichten controleren op hun legitimiteit. Jammer genoeg zijn deze filters zeker niet perfect, waardoor veel legitieme e-mails nooit de inbox van de ontvanger bereiken. Inbox placement is daarom een term die uw aandacht verdient als het gaat om e-mailconversie. Het is steeds lastiger om het digitale postvakje te bereiken, waardoor zelfs de meest krachtige boodschap verloren gaat.

Content, reputatie en veiligheid

Waar providers enkele jaren geleden nog vooral filterden op content (inhoud en onderwerpregel), komen daar nu zaken bij als IP-, domein- en linkreputatie (onder meer bijgehouden in zogenaamde ‘blacklists´) en veiligheid (TLS en domeinverificatie). Dit betekent dat er een aantal – technische – aandachtsgebieden zijn die u moet inrichten en monitoren om uw e-mail deliverability te verzekeren.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Hoe zorgt u nu dat uw e-mails aankomen? Zowel uw e-mailpakket (E-mail Service Provider – ESP) als uzelf als gebruiker kunnen hier aan bijdragen. Een probleem als blacklisting is bijvoorbeeld veel minder snel een probleem wanneer uw ESP hier strenge controles op houdt. Inbox placement is als het ware een tango tussen u en uw ESP. Als beide partijen hun deel goed uitvoeren, verbetert dit uw inbox placement en daarmee ook – als de boodschap krachtig genoeg is – de conversiegraad.

Vergeet de boodschap niet

Accreditatie en authenticatie zijn de verantwoordelijkheid van de ESP. Evenals de zendkarakteristieken, zoals de snelheid en het aantal berichten per verbinding. Maar deze zendkarakteristieken hangen ook weer samen met de reputatie van de verzender. Zorg dus altijd voor relevante content die de ontvanger niet aanmerkt als spam. Daarnaast is de verzender ook verantwoordelijk voor ‘list management’, zoals regelmatig technisch onderhoud aan de ‘bounce verwerkingsregels’. Dit klinkt misschien technisch en ingewikkeld, maar vergeet daarbij niet dat e-mailproviders uiteindelijk ook gewoon willen dat legitieme mails zoveel mogelijk de inbox van ontvangers bereiken. Kies dus voor een goede ESP die maatregelen heeft genomen om e-mails op hun eindbestemming te laten komen. En zorg ook dat u blijft doen waar u toch al mee bezig was: het verzenden van een krachtige boodschap die de kans op conversie vergroot.

Benieuwd naar de ESP’s die maatregelen nemen op het gebied van inbox placement? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Ontdek de emailmarketing­methode van 4DMS!

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS. Jouw gegevens zullen wij verwerken volgens ons Privacy Statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.