Een veelgevraagd feature binnen mobiele apps is het verzenden van push notifications. Niet zo gek. Met push notifications stuurt u persoonsgerichte content naar uw app-gebruikers met als resultaat: meer conversie of betrokkenheid. Door nieuwe ontwikkelingen gaan push notifications een nóg grotere rol spelen voor u als marketeer.

Toestemming voor push berichten

Uit de nieuw verschenen benchmark van Urban Airship afgelopen maand blijkt het gemiddeld aantal optins voor push berichten op 43% te liggen. Dit is twee procent lager dan vorig jaar, maar vergeleken met andere kanalen nog opvallend hoog. De aantallen zijn overigens per categorie zeer verschillend. Apps in de categorie retail en gaming scoren het laagst. Het percentage bij goede doelen apps is daarentegen een stuk hoger dan het gemiddelde.

 

Optin push notifications

 

Toepassing push berichten

Het aantal optins is hoog, maar een slechte toepassing van push notifications kan het andere uiterste veroorzaken. Volgens Appiterate deïnstalleert 71% van de ondervraagden de app vanwege irritante berichten.

 

Toepassing push notifications

 

Op Twitter zijn veel voorbeelden van succesvolle en bekritiseerde push berichten te vinden. Berichten die tijdens het slapen worden ontvangen, worden uiteraard als negatief ervaren. Hetzelfde geldt voor berichten die niet volledig op de persoon zijn afgestemd. Veel organisaties maken hierbij de fout om de berichten te personaliseren naar het device en niet naar de persoon. Waardoor mannen ineens aanbiedingen ontvangen die waarschijnlijk voor hun partners waren bestemd. Een goede timing, variatie en personalisatie werkt het beste.

 

Voorbeeld push bericht gepersonaliseerd

 

Voorbeeld push bericht goed

 

Voorbeeld push bericht irritant

 

Nieuwe ontwikkelingen push notifications

Het effect van push notifications is Google uiteraard niet ontgaan. De internetgigant kondigde deze maand aan dat ze het versturen van push notifications via mobiele websites in Chrome naar Android smartphones nu ook mogelijk hebben gemaakt. De notificaties zullen hetzelfde ogen en werken als de berichten die worden verstuurd via apps. Ze verschijnen nog steeds bovenaan het scherm, maar er opent een mobiele website binnen Chrome. Volgens Google gaan de early adapters Facebook en Pinterest binnenkort met deze feature aan de slag.

Het verkrijgen van een optin voordat de berichten mogen worden verstuurd is echter nog steeds verplicht. Hier verwacht ik nog een uitdaging voor marketeers. De vraag om toestemming voor cookies, en straks ook push notifications, op een mobiele website is immers nog steeds een ergernis bij gebruikers. Bezoekers kunnen hierbij de vraag om toestemming negeren.

Ondanks de toestemming perikelen verwacht ik dat de ontwikkeling van Google de ervaring van smartphone gebruikers drastisch verandert. Een grote kans voor marketeers, mits de notificaties goed worden toegepast. Meer weten? Neem contact met ons op.

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS. Jouw gegevens zullen wij verwerken volgens ons Privacy Statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.