E-mailmarketing is al jaren een vast begrip in de marketingstrategie van veel bedrijven. Een groot deel van de mensen ontvangt dan ook meerdere e-mails. De grote vraag is: hoe valt u op tussen al dit geweld met een unieke e-mail template? Maar liefst 80 procent van de mensen verwijdert direct slecht ontworpen e-mails.

In deze blog leest u in tien tips hoe u door middel van opmaak en design uw e-mail template kan onderscheiden van de rest en de lezer kan verrassen.

Tip 1: Gebruik van een carrousel

Technieken die worden toegepast in webdesign zijn vaak ook geschikt voor de opmaak en design van uw e-mail template. Met interactieve content voegt u een extra dimensie toe waardoor u de aandacht van de lezer langer vasthoudt.

Een goed voorbeeld hiervan is een carrousel. Verschillende content secties bewegen over elkaar heen wanneer de lezer met de muis over de buttons hoovert. De lezer ziet in één oogopslag de onderwerpen van de gehele e-mail zonder te hoeven scrollen. Ook voor de mobiele lezers is de carrousel geschikt. De content verandert wanneer de lezer met de vinger op de buttons drukt.

Tip 2: “Peek and pop” voor iPhone 6S en 6S Plus

De iPhone is populair onder de smartphonegebruikers. Voor de iPhone 6S en 6S Plus zijn er nieuwe features toegevoegd waar u in bij het opmaken van uw e-mail template rekening mee kan houden.

Met de nieuwe feature heeft de lezer de mogelijkheid een preview te bekijken (peek), alvorens hij/zij de mail opent (pop). De ruimte voor de preview is beperkt waardoor de relevantie van de content nog belangrijker is geworden. De lezer kan de e-mail namelijk al verwijderen voordat hij hem opent. Dus laat de preview opvallen waardoor de lezer niks anders wil dan verder lezen.

Tip 3: Welke afbeeldingsformaten te gebruiken

Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van de content in veel e-mails. Ze trekken immers de aandacht en nodigen uit om verder te lezen. Maar welk type bestand kunt u het beste gebruiken bij de opmaak van uw e-mail template? Dit hangt af van het type afbeelding. Voor foto’s wordt bijvoorbeeld vaak het jpg-formaat gebruikt. Dit formaat is bedoeld om afbeeldingen te comprimeren. Voor afbeeldingen met weinig kleuren zoals logo’s kan zowel een gif-formaat als een png-formaat gebruikt worden. Het voordeel bij een gif-formaat is dat de afbeelding geanimeerd kan worden. Wanneer dit niet het geval is gaat de voorkeur uit naar een png-formaat vanwege de kwaliteit.

Tip 4: Het verbergen van content voor mobile devices

Het is algemeen bekend dat de e-mails responsive moeten worden opgemaakt. Maar u kunt nog een stap verder gaan, namelijk door het verbergen van content voor mobile devices in uw e-mail template.

Het scherm van een mobiele telefoon is een stuk kleiner dan van een desktop. Hierdoor moet de mobiele gebruiker veel swipen of scrollen om de volledige e-mail door te nemen. Met als gevolg: een onoverzichtelijke e-mail.

Een goede oplossing hiervoor is het verbergen van een deel van de content wanneer de lezer de e-mail opent op een mobiele telefoon. Alleen de meest relevante content wordt getoond, waardoor het gebruikersgemak toeneemt en de lezer de essentie van de boodschap niet mist door vroegtijdig afhaken. De mobile versie kan middels een HTML code in dezelfde e-mail template worden opgemaakt. Hierbij moet u wel rekening houden met het feit dat niet alle mailclients de code ondersteunen.

Tip 5: Het belang van de footer

De footer is niet de meest geschikte plek om al uw creativiteit op los te laten. Iedereen die thuis is in e-mailmarketing weet dat er regels zijn verbonden aan het verzenden van e-mails en nieuwsbrieven. De footer is de ideale plek om de verplichte links en informatie kwijt te kunnen. Vaak wordt de footer één keer gemaakt en vervolgens bij veel e-mails toegepast. Het is dan ook belangrijk om er voldoende tijd en aandacht aan te besteden.

In de footer verwacht de lezer de contactgegevens, social media en de gevreesde afmeldknop. Maar de footer is ook een goede plek voor links naar bijvoorbeeld FAQ- of contactpagina. Houd de footer overzichtelijk en duidelijk en zorg dat alle contactgegevens staan vermeld.

Tip 6: Focuspunten voor content

Om de inhoud van de content te versterken kunt u werken met focuspunten. Dit houdt in dat wanneer de lezer over een bepaalde contentsectie beweegt, de overige onderwerpen naar de achtergrond verdwijnen. De lezer wordt dus niet afgeleid door andere onderwerpen. De content waar op dat moment de focus op ligt wordt extra benadrukt.

Deze vorm van interactieve content wordt nog weinig toegepast in e-mailmarketing en is dus een goede manier om bijvoorbeeld de nieuwsbrief van de concurrent te overtreffen.

Tip 7: Creëer goede call-to-actions (CTA’s)

Het uiteindelijke doel van het verzenden van de e-mails is natuurlijk conversie. De CTA’s zijn dan ook van cruciaal belang bij de opmaak van de e-mail en dienen goed zichtbaar te zijn voor de lezer. Een button is de beste optie als het gaat om CTA’s. Deze ziet u niet over het hoofd en zijn voor zowel desktop als mobile geschikt.

Er wordt afgeraden om de CTA’s op te maken als afbeelding. Zoals beschreven in tip 2 zijn afbeeldingen vaak niet direct zichtbaar na het openen. Het beste is om de buttons op te maken in HTML. Hierdoor zijn de CTA’s altijd zichtbaar, ook wanneer de lezer niet de afbeeldingen downloadt.

Bent u benieuwd naar meer informatie of wilt u graag sparren met één van onze consultants? Neem dan vrijblijvend contact met ons op: 030 850 18 00.

Ontdek de emailmarketing­methode van 4DMS!

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS. Jouw gegevens zullen wij verwerken volgens ons Privacy Statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.