Selligent Marketing CloudIn onze vorige blog stonden we stil bij de grote uitdagingen van de marketeer in retail, finance, media en travel. Selligent Marketing Cloud stelt je in staat om effectief antwoord te geven op deze uitdagingen. Want deze martech-oplossing waar DMI-Impress jarenlange ervaring mee heeft en die onlangs compleet is vernieuwd, neemt de ervaring van die ene individuele consument als uitgangspunt.

Want welke eisen stelt de consument tegenwoordig aan zijn communicatie met bedrijven? Het contact moet op de tijd plaatsvinden die hem schikt, hij moet er iets aan overhouden, het moet makkelijk gaan en zijn klantervaring daarna nóg beter maken. En het bedrijf moet zijn data zo kunnen gebruiken dat de service aan hem nóg persoonlijker wordt. Selligent vat die eisen in vijf woorden samen: timely, rewarding, convenient, amplifying, enriching.

Als de consument er het meest open voor staat

Een voorbeeld is de consument die net uit eten is geweest en op de terugweg drie punten op zijn loyaliteitsprogramma krijgt bijgeboekt. Hij proeft het toetje bij wijze van spreken nog op de tong, zodat zijn waardering voor het restaurant verder stijgt. Door de punten te accepteren, gaat hij er ook mee akkoord dat het restaurant hem mag mailen en sms’en. Met als resultaat een mailtje met een aanbieding voor een gratis drankje tijdens happy hour – en de belofte van nog meer punten als hij vrienden aanbeveelt. Het gebeurde allemaal op het moment dat de consument er het meest open voor stond, hij kreeg de meerwaarde direct in het handje en het verliep allemaal snel en moeiteloos. Het bedrijf verrijkte zijn klantprofiel intussen met zijn telefoonnummer en socialmedia-gegevens.

Eén coherente oplossing

Vanuit die gedachte is Selligent Marketing Cloud opgezet: voor het creëren, in stand houden en uitbouwen van de klantrelatie. Want elke interactie is een kans voor de marketeer. Dat is in veel organisaties moeilijker dan het is, omdat die veelal met verschillende systemen werken – zelfs als die van één leverancier zijn. Selligent is niet gegroeid door acquisities, maar heeft in de loop der jaren zijn systeem zélf uitgebouwd. Eén coherente oplossing dus, helemaal op maat te maken voor jouw organisatie.

Drie lagen

Eigenlijk bestaat Selligent Marketing Cloud uit drie lagen. De klantervaring is zoals gezegd de basis. Daarop past Selligent in de tweede laag intelligente automatisering toe. En in de derde laag – die weer terugkoppelt naar de eerste laag – verwerkt en analyseert Selligent alle data die uit alle klantcontacten voortkomen.

Dataplatform: de marketeer doet zelf het beheer

Technisch gezien kun je het ook omdraaien. De klantdata vormen het technische fundament. Maar geen IT-fundament, want ook deze laag is zo toegankelijk ontworpen dat de marketeer er volkomen intuïtief mee overweg kan. Het datamodel is flexibel en kan rechtstreeks via de gebruikersinterface worden beheerd. Alle data wordt opgeslagen in klantprofielen, zodat je in één keer het 360-graden-overzicht krijgt, zonder extra systeemslagen. Wil je toch extra mogelijkheden van ‘buiten’? De open architectuur maakt eenvoudige toevoeging van functionaliteit van derden mogelijk.

Intelligente automatisering: zelfs met live content

In de tweede laag combineren we content en klantgegevens tot relevante ervaringen. Een set logische regels automatiseert het geheel, artificial intelligence maakt het contact steeds persoonlijker en hechter. Een customer journey samenstellen is een kwestie van drag-and-drop. Daar kan zelfs live content bij zitten – Selligent was een van de eerste in de martech-sector die dat mogelijk maakte.

Artificial intelligence: kies je eigen algoritmen

De AI van Selligent is trouwens geen zwarte doos met geheimzinnige algoritmen. In plaats daarvan is de ‘witte doos’ volkomen transparant. Jij als marketeer kiest zelf je algoritmen uit, daar komt geen dataspecialist aan te pas. Je kunt zelfs je eigen algoritmen samenstellen.

Ervaringen die ertoe doen: geef ze zelf vorm

En dan wordt het tijd om die relevante ervaringen echt vorm te geven. Daarvoor biedt Selligent talloze workflows en templates, en volop mogelijkheden om uitingen te testen. Wat je hebt gemaakt, kun je eenvoudig opvragen en bewerken voor hergebruik – en daarmee flink wat tijd besparen. Het mooiste is misschien wel dat Selligent het online-gedrag van klanten real-time kan vastleggen in het klantprofiel, zodat jouw personalisatie en aanbevelingen nóg actueler worden.

In goed gezelschap

Zoals gezegd, de grote martech-spelers zijn vaak gegroeid door acquisitie. De losse onderdelen zijn ze nu nog aan elkaar aan het naaien, terwijl Selligent 25 jaar lang native is gegroeid. Toch is Selligent bepaald geen kleine speler. Tot de gebruikers van Selligent behoren ING, T-Mobile, Yahoo, Tesco, Visa en L’Oreal. Goed gezelschap dus, zodra ook jij van Selligent gebruik gaat maken.

DMI-Impress is prominent partner van Selligent in Nederland. We kennen de mogelijkheden van Selligent door-en-door en hebben ons ook verdiept in de laatste innovaties. Graag helpen we jou om het maximale uit Selligent Marketing Cloud te halen. En dat is heel veel.

Het hart van ons campagnemanagement is het campagneplatform Selligent Marketing Cloud.