“Big data” is een populaire kreet en zal nog vaak genoemd worden. Bedrijven zoals Albert Heijn en ING zijn exemplarische voorbeelden van organisaties met ontzettend veel klanten en terabytes aan klantdata. Zij vergaren op de juiste momenten klantdata en slaan dit centraal op.

  1. Albert Heijn heeft in 2013 de nieuwe bonuskaart geïntroduceerd waardoor de consument een beter persoonlijk aanbod krijgt, tegelijkertijd kan het koopgedrag van de consument ook beter geanalyseerd worden.
  2. In maart 2014 heeft ING aangekondigd dat het bedrijf in de toekomst het betaalgedrag van haar klanten wil gaan verkopen. De consument zou dan een persoonlijk aanbod kunnen ontvangen.

De voorbeelden van ING en Albert Heijn illustreren hoe waardevol kwalitatieve klantdata kan zijn voor de klant, uw eigen organisatie of andere partijen.

De meeste verzekeringsmaatschappijen en assurantiekantoren beschikken niet over een uitgebreid klantbeeld. Het creëren van een volledig klantbeeld en het verbeteren van datakwaliteit zijn dan ook lange termijn projecten. Maar op korte termijn kunnen er al flinke stappen gezet worden door uw assurantiekantoor of verzekeringsmaatschappij.

Op korte termijn stappen zetten

De momenten dat u contact heeft met de klant zijn waardevol. Het zijn vaak de onderhoudsgesprekken, prolongatiemomenten of de adviesgesprekken. Vrijwel niemand initieert een contact dat specifiek is toegespitst op het vergaren van meer profielinformatie, wat uiteraard begrijpelijk is in het kader van kosten en tijd. Een effectieve en goedkope manier om dit contact wel tot stand te brengen is het gebruikmaken van een (e-)mailing met daaraan een landingspagina gekoppeld.

Uw klanten krijgen een (e-)mail met daarin een link of een verwijzing, vervolgens komen ze op een speciaal ingerichte pagina op uw website waarin u om aanvullende gegevens en/of wensen en behoeftes vraagt. De gegevens worden opgeslagen in een database en worden toegevoegd aan het bestaande klantprofiel. Het proces en de vragen kunnen naar eigen inzicht ingevuld worden.

De landingspagina van FBTO

Een voorbeeld van een effectieve landingspagina is de landingspagina van FBTO. FBTO ontvangt op een interessante manier e-mailadressen. Via de post ontvangen klanten, waarvan het e-mailadres onbekend is, een kaartje in de vorm van een laptop. De klanten worden op een leuke manier gestimuleerd om hun e-mailadres op te geven via een webformulier op een landingspagina.

 

Landingspagina datakwaliteit

 

De effectieve landingspagina van FBTO bevat maar één doel, één boodschap en één actie:

  • De menubalk van de website is vergrendeld. Hierdoor is alle conversie gericht op het invullen van het webformulier op deze pagina.
  • Daarnaast heeft de effectieve landingspagina dezelfde styling, tone-of-voice en titel als de mailing. Door deze herkenbaarheid voorkomt FBTO enige verwarring bij de lezer.

Een volledig klantbeeld

FBTO zette een landingspagina in voor het verkrijgen van e-mailadressen. Uiteraard kunt u ook gebruikmaken van landingspagina’s voor verdere profilering van uw klant. De techniek kan op deze manier een aantal keer herhaald en volledig geautomatiseerd worden. Hierbij is het belangrijk dat dit stapsgewijs en mondjesmaat gebeurt om te voorkomen dat uw klant geen gegevens meer invult. Bedenk dus goed welke informatie van klanten voor u interessant is.

Voordelen landingspagina

Een effectieve landingspagina kan veel betekenen voor uw organisatie. Denk aan de commerciële kansen die het kan opleveren, het verhogen van de datakwaliteit en wat dacht u van de zorgplicht? Het is goedkoop, efficiënt en kan herhaaldelijk ingezet worden naar eigen wensen. Afhankelijk van uw wensen en gekozen strategie kunnen er op korte en lange termijn echt waardevolle resultaten geboekt worden.

Het is aan u om te bepalen voor welke klantdata u een landingspagina wil inzetten. Wij faciliteren, adviseren en gaan graag een keer met u in gesprek om de mogelijkheden en onze ideeën met u te bespreken. En wie weet, misschien heeft uw bedrijf aan het einde van de maand al de eerste resultaten. Neem contact met ons op.

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS. Jouw gegevens zullen wij verwerken volgens ons Privacy Statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.