De verzekeringsbranche staat in het teken van digitalisering. Social, mobile, analytics en cloud (SMAC) waren al eerder gedefinieerd als trends in de verzekeringsbranche. We zien nu echter deze trends geïntegreerd worden in de bedrijfsstrategie van verzekeringsmaatschappijen.

Achmea kondigde het al in hun jaarverslag aan: de organisatie transformeert naar een digitale verzekeraar. “De dynamiek in de verzekeringsbranche is groot en we hebben een versnelling waargenomen in de snelheid waarmee onze klanten hun verzekeringen online willen regelen.” Hierbij bevestigt de verzekeraar dat bestaande bedieningskanalen blijven bestaan, maar wel aangepast worden om dezelfde dienstverlening, processen en producten te kunnen bieden als klanten switchen tussen de kanalen.

We zien al mooie voorbeelden van technologische ontwikkelingen en digitalisering in de markt om de wensen van de consument tegemoet te komen. Door digitalisering krijgt de consument verzekeringsproducten die nog beter aansluiten; de consument wordt voorzien van service en gemak en de snelheid van de dienstverlening is toegenomen.

Nieuwe en verfijnde verzekeringsproducten

Door de nieuwe mogelijkheden op het gebied van technologie kunnen maatschappijen hun verzekeringsproducten verder verfijnen of zelfs nieuwe producten creëren.

Zo heeft de Japanse verzekeringsmaatschappij Tokio Mariane & Nichido Fire Insurance haar verzekeringsproduct voor de consument verder verfijnd dankzij het mobiele kanaal. Wanneer consumenten een voertuig lenen of huren, kunnen zij een tijdelijke (prepaid) autoverzekering via de smartphone afsluiten. De inschakeling van de smartphone maakt het voor de consument mogelijk om dit te allen tijde en ter plekke te regelen.

Jongeren tussen de 17 en 23 jaar betalen vaak hoge premies voor hun autoverzekering, omdat zij een risicogroep vormen. Zij zijn echter bereid om een sensor te laten plaatsen aan hun auto als dit resulteert in lagere premies, zo blijkt uit het onderzoek van pwc (2014). Drive like a girl – onderdeel van Insurethebox – speelt op deze vraag in. “We know young women are safer drivers than young men and we’re giving you a chance to prove it”, aldus Drive like a girl. Volgens de verzekeraar heeft zij al meer dan 3 miljoen pond uitgekeerd aan de eerste 30.000 verzekerden, wegens goed rijgedrag.

 

Digitale verzekeraar - drive like a girl

 

Service en gemak

Technologie, mits dit goed wordt toegepast door organisaties, zorgt tevens voor meer service en gemak voor de consument.

Facebook-verzekeraar Kroodle houdt zich bezig met een zo eenvoudig mogelijke gebruikerservaring. Door in te loggen via Facebook kunnen de verzekerden zonder polisnummers of inlogcodes meteen wijzingen aanbrengen of vragen stellen. Bij het aanmelden voor een opstalverzekering vraagt Kroodle niet meer om hoeveel kubieke meters het te verzekeren pand beslaat. Dit is doorgaans een lastige vraag voor consumenten om te moeten beantwoorden. Een tool beantwoordt de vraag op basis van de postcode van de verzekerde.

Zilveren kruis introduceerde afgelopen juli de ‘App de Vakantiedokter’. In samenwerking met medische specialisten van Medicinfo beantwoordt Zilveren Kruis zeer uiteenlopende vragen van vakantiegangers. Een foto kan via de app worden meegestuurd, zodat de specialisten sneller en beter advies kunnen geven. Volgens de verzekeraar is de app al meer dan 35.000 keer gedownload. Consumenten vinden het een geruststellende gedachte om een verzekeraar en dokter mee op reis in hun zak te hebben. Zilveren Kruis zal het komende jaar nog meer investeringen doen in digitalisering. “Waar nu de zorgklanten voor 51% van de communicatie kunnen kiezen voor een digitale vorm, willen we dat eind 2014 opschroeven naar 95%”.

Vereenvoudigde en versnelde schadeafhandelingen

Met technologie kunnen verzekeraars processen automatiseren en versnellen.

Om ergernissen van consumenten bij het indienen van een schadeclaim te verminderen heeft Taikang Life (China) een mobiele app ontwikkeld waarbij een schade binnen 15 minuten kan worden gemeld. Klanten kunnen binnen de applicatie via WeChat – China’s grootste mobile social messaging platform – een schade melden. Daarbij kunnen foto’s, tekst en geluidsopnames worden verstuurd. De Chineese verzekeringsmaatschappij heeft hiermee een klantgerichte en efficiëntere manier gevonden om schades af te handelen.

Aegon heeft al aangekondigd dat het melden van schadeclaims ook in de Mijn Aegon app zal worden toegevoegd. Met de recent gelanceerde app hebben klanten momenteel inzicht in de producten, met uitzondering van schadeverzekeringen, die ze bij de verzekeraar hebben lopen. Geen slechte zet, want uit het onderzoek van pwc (2014) blijkt dat 68% van de 9.200 ondervraagde consumenten uit verschillende landen bereid is om een app van zijn verzekeraar te downloaden én te gebruiken.

We kunnen er niet omheen. In de toekomst is elke verzekeringsmaatschappij een digitale verzekeraar. Digitaal aanwezig zijn, dat is wat de consument wenst. Maar het hoeven niet per se grote investeringen te zijn. Kleine aanpassingen aan de website kunnen al bijdragen. Meer informatie? Neem contact met ons op.

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS. Jouw gegevens zullen wij verwerken volgens ons Privacy Statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.