Om te komen tot één integraal klantbeeld is nog niet zo eenvoudig. Er zijn zoveel bronnen en er zijn zoveel gegevens die met elkaar moeten kunnen worden gecombineerd, dat het gebruik en beheer van big data een serieus vakgebied is geworden is.

Holger Wandt, Director Thought Leadership bij Quadient, specialist in Customer Experience (voortgekomen uit Human Inference, GMC en Satori Software), sprak op onze klantendag en ziet daarom in de General Data Protection Regulation (GDPR) dé kans om orde op zaken te stellen en zo de klantrelatie naar een hoger niveau te tillen.

Alles draait om klantdata tegenwoordig, maar de kwaliteit van de klantdata bepaalt in hoge mate het succes van het gebruik ervan. Gegevens worden in een bepaalde context gebruikt. Die context – en het referentiekader waaraan die data zijn getoetst – bepaalt de waarde van die data. Dat is het fundament voor High Precision Matching.

Op basis van de kale feiten zou je misschien niet helemaal zeker (kunnen) weten om welke persoon, welk bedrijf in welk land het gaat. De onderliggende kennis van taalgebruik, taalgebied, volgorde, type titulatuur, schrijfwijze, cultuur, etc. in combinatie met beschikbare informatie uit alle andere bronsystemen geven de (kwaliteit van de) data een hogere zekerheid en dus hogere waarde.

Om tot een goede basiskwaliteit te komen kan de GDPR een waardevolle boost zijn. Het dwingt bedrijven en organisaties – letterlijk – om orde te creëren in de grote hoeveelheden data waarover ze beschikken. Eenmaal alle data op orde is het ook beter mogelijk om gegevens met elkaar te combineren. De kwaliteit van de gehele keten wordt immers bepaald door de zwakste schakel.

De zogenaamde Subject Access Request (SAR), het opvragen van informatie over/voor een klant, kost bedrijven nu nog in veel gevallen veel tijd, moeite en energie. En dus geld. Omdat ze het overzicht ontberen. Die SAR is echter direct gerelateerd aan de inwerkingtreding van de GDPR. Het recht op inzage/het recht op vergetelheid. Je moet er dus aan voldoen. En niet alle informatie zit in één systeem… Het draait dus vooral om de toegang tot informatie, over systemen heen, gecontroleerd en transparant.

Het gebruik van de juiste technologie ondersteunt in belangrijke mate de hedendaagse business. De klant wil de beleving van de melkboer van vroeger, omdat die synoniem staat voor service en gemak: hij weet precies wat je wil als klant. De klant wil dat echter zonder dat hij het idee heeft dat hij wordt uitgebuit of dat zijn gegevens ongevraagd worden hergebruikt. Het draait om veilig en vertrouwd, om combineren en communiceren, met voor de klant een eenvoudige, klantgerichte customer journey. Dat vraagt om een holistische, integrale benadering, want aan een deel van de oplossing heb je in dit geval niets.

Lees het hele interview met Holger Wandt hier.

Gratis Data Quickscan

Laat het datateam van 4DMS een quick-scan van jouw data maken en ontvang inzicht in de kwaliteit van de databases, een visualisatie van de data en een basic data-analyse met interessante quick-wins.

Versterkte rechten voor eigenaar van persoonsgegevens dankzij GDPR

Er is sinds de zomer van 2016 al een en ander veranderd op het gebied van privacywetgeving: vanaf juni 2016 is namelijk op Europees niveau de General Data Protection Regulation (GDPR) in gang gezet om de individuele eigenaar van persoonsgegevens meer bescherming te bieden. In Nederland is deze wetgeving bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit is feitelijk de opvolger van de wet Bescherming Persoonsgegevens. De wet Meldplicht Datalekken is per 1 januari 2016 al van kracht als onderdeel van de nog bestaande wet Bescherming Persoonsgegevens. Nu is nog sprake van een overgangsperiode, maar mei 2018 zal de AGV in werking treden.

Gratis Data Quickscan

Laat het datateam van 4DMS een quick-scan van jouw data maken en ontvang inzicht in de kwaliteit van de databases, een visualisatie van de data en een basic data-analyse met interessante quick-wins.

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS. Jouw gegevens zullen wij verwerken volgens ons Privacy Statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.