Gesegmenteerd e-mails versturen. Iedereen roept het, we willen het allemaal, maar we hebben allemaal moeite ermee te beginnen. Zoals we in onze vorige blog hebben aangegeven vormen interne silo’s een groot probleem. Maar ook een goede samenwerking met de IT- afdeling is erg belangrijk. Voordat u kunt beginnen met bouwen moet u echter eerst goed nadenken over de strategie. Maar hoe doet u dit, is veelal de grote vraag? Met dit stappenplan helpen we u hopelijk een eind op weg.

Wat is gesegmenteerd mailen?

Bij gesegmenteerd e-mailen is er geen sprake meer van een one size fits all e-mail. Er is sprake van meerdere soortgelijke groepen in uw database; groepen die overeenkomsten vertonen op het gebied van sociaal demografische factoren, zoek- en koopgedrag of interesses en voorkeuren. Door met meerdere en kleinere groepen te werken in plaats van een grote groep is er sprake van one size fits few e-mail. En dat is in principe ook wat u wilt, want zo kunt u ervoor zorgen dat de inhoud van de e-mail beter aansluit op de situatie van de groep. Er zal tot op zekere hoogte (bijna) altijd sprake blijven van gesegmenteerd, en niet per se van één-op-één. Eén-op-één zou namelijk betekenen dat u voor iedere klant een aparte tekst moet schrijven.

Kies de drie belangrijkste doelgroepen

Het succesvol implementeren van gesegmenteerd mailen schuilt deels in het stapje voor stapje uitwerken. Kies daarom eerst uw drie belangrijkste doelgroepen. Bij welke doelgroepen ziet u de meeste groeipotentie? U kunt uw doelgroep op verschillende manieren indelen:

  • Op basis van leeftijd – tot 20 jaar, 21 tot 40 jaar en 41 jaar en ouder. Voor de verschillende groepen kunnen verschillende factoren een rol spelen in de keuze voor uw product.
  • Op basis van waarde – bijvoorbeeld bij goede doelen waar er onderscheid wordt gemaakt tussen new, middle en major donors.
  • Op basis van gezinssamenstelling – alleenstaand, samenwonend of met kinderen. Voor de verschillende groepen zijn verschillende producten belangrijk.

Door onderscheid te maken in uw verschillende klanten, heeft u een eerste stap gezet in de richting van gesegmenteerd e-mailen.

Kies de drie belangrijkste communicatiemomenten

Om het behapbaar te houden begint u eerst met een beperkt aantal campagnes. Als u direct al uw e-mailcampagnes wilt segmenteren wordt het een groot en onoverzichtelijk traject wat erg lang duurt om te implementeren. Denk er daarom eens goed over na welke drie standaard en belangrijke communicatiemomenten u al heeft of gebruikt? U kunt er hierbij voor kiezen te kijken naar de lifecycle, bijvoorbeeld met een mail voor het welkom heten, het behouden of het terugwinnen van klanten. Maar misschien zijn uw processen wel ingericht op basis van events of de salescyclus. Dan is het verstandig de communicatiemomenten hierop aan te laten sluiten.

  1. Pre-sales, waarbij een vluchtige boodschap belangrijk is om de klant te beïnvloeden.
  2. Sales, waarbij u de consument probeert te overtuigen de aankoop te doen.
  3. After-sales, waarbij u de klant vraagt naar z’n ervaring en/of eventueel andere relevante producten suggereert.

De kans is groot dat uw e-mailproces al is ingericht op deze verschillende fases. Daarom brengen we de fases samen met de belangrijkste doelgroepen. Er is zodoende geen sprake van drie standaard e-mails, maar van negen gesegmenteerde e-mails. Als u dit eenmaal hebt opgezet, kunt u het nog uitbreiden met de verschillende productgroepen.

 

Gesegmenteerd e-mailen

 

Kies de drie belangrijkste productgroepen

Een ander belangrijk aspect voor gesegmenteerd mailen zijn de verschillende productengroepen in uw assortiment. Een klant die bij u een reisverzekering koopt, hoeft niet per se geïnteresseerd te zijn in een autoverzekering. Daarom is het ook belangrijk uw boodschap aan te laten sluiten op het product dat de klant al bij u heeft gekocht. Probeer daarom ook de drie belangrijkste productgroepen te definiëren.

  • Op basis van type product – is er een bepaald onderscheid te maken in het type product dat ze van u afnemen? Bijvoorbeeld producten voor de keuken, slaapkamer of woonkamer.
  • Op basis van gebruik – kunt u een indeling maken op basis waarvoor het product wordt gebruikt? Bijvoorbeeld schoonmaken, entertainment of koken.
  • Op basis van prijs – vaak heeft u producten in verschillende prijscategorieën, waarbij u het kunt indelen in goedkope, normale of dure producten.

De productgroepen helpen u niet alleen om beter op de situatie van uw klant aan te sluiten. Het zorgt er ook voor dat u structuur kunt aanbrengen in uw cross- en upsell. Hiervoor is het belangrijk goed in uw data te duiken en te kijken naar bepaalde relaties tussen producten die worden gekocht. Deze kunt u vervolgens gericht in een e-mail inzetten, speciaal voor die ene doelgroep.

Starten met de content

De negen gesegmenteerde e-mails breidt u vervolgens uit met de belangrijkste productgroepen. Zo krijgt iedere doelgroep, bij ieder contactmoment en per productgroep een e-mail die aansluit op hun situatie. Om dit te realiseren is het belangrijk om voor alle groepen de content te bepalen. Wat is de centrale boodschap in de e-mail? Welke productsuggesties kunnen interessant zijn? Soms is het voldoende om slechts één zin aan te passen. In andere gevallen is het meer werk.

De mogelijkheden van gesegmenteerd e-mailen zijn eindeloos, maar waak ervoor dat u uzelf door uw enthousiasme verliest. Start daarom met uw doelgroepen en uw momenten. Als u dit heeft opgezet, kunt u het uitbreiden met de productgroepen. Om vervolgens ook andere contactmomenten of doelgroepen aan de campagnes toe te voegen.

Loopt u vast in het opzetten van uw strategie voor gesegmenteerd e-mailen? Neem vrijblijvend contact op om samen eens naar de mogelijkheden te kijken.

Ontdek de emailmarketing­methode van 4DMS!

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS. Jouw gegevens zullen wij verwerken volgens ons Privacy Statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.