Volgens een uitgebreid onderzoek van e-Village naar aanleiding van 17.000 campagnes blijkt dat bijna driekwart (73%) van de ondervraagden bereid is meer te investeren in e-mailmarketing. E-mail blijkt steeds meer een geweldig middel om een adequate 1-op-1 communicatie met de klant op te zetten. In het onderzoek krijgt emailmarketing dan ook een dikke 8 van de ondervraagden.

Uiteraard gaat het dan niet om massale e-mailings zoals die een aantal jaar geleden wel werden gedaan (en bij sommige organisaties misschien nog). Er moet een goede visie achter e-mailmarketing zitten. En er moet worden geanticipeerd op het gedrag van de ontvangers. En daar zit wel een beetje een hick-up. Dat is namelijk nog niet zo eenvoudig. Gedrag wordt gemeten vanuit verschillende systemen: van nieuwsbrieven tot webshops en van loyaltyprogramma’s tot websites. Om al die zaken met elkaar te combineren en daaruit conclusies te trekken is een lastig karwei.

Voeg daarbij ook nog de trend dat mobiel het steeds vaker wint van de desktop en het wordt duidelijk dat het e-mailmarketing een echt vakgebied is geworden. Daar kun je hoge rendementen mee halen (zowel op het gebied van achterhalen wie je klant is tot een uitgebreid kantprofiel opbouwen), maar dan moet je er wel de nodige aandacht aan besteden. Personalisering en ‘1-op-1’ communicatie zijn belangrijke gespreksonderwerpen vandaag de dag. Met een uitgebalanceerde strategie kun je in de opties van 1-op-1 communicatie die emailmarketing biedt relatief eenvoudig een grote doelgroep bereiken tegen lage kosten, zeker in vergelijking met Direct Mail.

Predictive content

Een andere succesfactor voor e-mailmarketing is het gebruik van zogenaamde predictive content, relevante inhoud voor de ontvanger, gebaseerd op verleden en vergelijkbare klantgroepen. Ontvangers haken razendsnel af. Binnen seconden hebben ze besloten wel of niet (door) te klikken op de e-mail. Het is dus cruciaal om direct met de juiste trigger te komen in onderwerpbalk en de intro van de e-mail. De ontvanger laat zich in hoge mate leiden door de vraag: ‘what’s in it for me’? Is dat niet duidelijk of voor hem niet relevant, is hij weg.

E-mailmarketing is een vak

E-mailmarketing is een serieus vakgebied dat kennis en ervaring in klantcommunicatie koppelt aan geavanceerde technologie. Want door het gebruik van de juiste technologie – zoals e-mailverificatie of het inbouwen van uitgebreide opt-in en opt-out mogelijkheden – kun je werken aan je reputatie van betrouwbare ‘zender’ van voor de ontvanger relevante boodschappen. Authenticatie, betrouwbaarheid, imago en de inhoud maken dat juist jouw e-mail niet in de spam-bak verdwijnt.

Ontdek de emailmarketing­methode van 4DMS!

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.