E-mailmarketing is nog altijd één van de populairste marketingtools. Toch worden er nog veel fouten gemaakt door marketeers bij de invulling ervan. En daardoor lopen zij – onnodig – veel conversie mis. Wat zijn de meest gemaakte missers?

Amerikaans onderzoek toont aan dat maar liefst 91 procent van de gebruikers van de ruim vier miljard mailadressen in de wereld, dagelijks zijn inbox checkt. Het grote voordeel van e-mailmarketing is dat lezers zich zelf aanmelden voor uw nieuwsbrief: de communicatie is dus over het algemeen gewenst. Daarbij is het effect makkelijk meetbaar en bereikt u met e-mailmarketing in één keer, zonder veel kosten te maken, een grote doelgroep. Reden genoeg om te blijven investeren in deze marketingtool.

Toch worden er nog veel fouten gemaakt bij het opstellen van mailingcampagnes. Van fouten kunt u leren, en dus zetten wij de meest gemaakte voor u op een rij.

  1. Doe onderzoek
    Het gebeurt nog vaak genoeg dat bedrijven zien dat mailings niet echt aanslaan en in het wilde weg aanpassingen gaan doorvoeren. Zonde van de tijd, geld en moeite. Beter is het eerst onderzoek te doen naar het effect van de campagne. Pas als u weet wat er te verbeteren valt aan de e-mailcampagne, kunt u aan de slag met het optimaliseren ervan.
  2. Doelgroep bepalen
    Natuurlijk hoopt u met uw nieuwsbrief zoveel mogelijk bereik te creëren. En dus stuurt u ‘m gewoon naar zoveel mogelijk mensen. Dan is er vast wel iemand die ‘m opent, toch? Fout! Breng vooraf aan de campagne uw doelgroep in kaart en voorkom irritatie bij mensen die niet om uw bericht gevraagd hebben. En schoon regelmatig de mailinglist op. Hoe specifieker de doelgroep, des te beter. Bij meer dan vijfduizend wordt een bericht minder effectief.
  3. Design
    O nee! U heeft flink wat uren en geld gestopt in een naar uw idee perfect opgemaakte e-nieuwsbrief en komt er, nadat u op de verzendknop heeft gedrukt, achter dat de mailing niet goed werkt in een belangrijke e-mailclient. Bewegend beeld en de achtergrondkleuren worden niet getoond. Controleer voortaan alle e-mailberichten in bijvoorbeeld Litmus voordat u gaat verzenden. Daarmee slaat u geen designflater.
  4. CTA-button
    De CTA-knop is zo ongeveer het belangrijkste deel van een mailing. Maar de button is opgemaakt als afbeelding. Ai… Bij sommige e-mailclients staan de afbeeldingen automatisch uitgeschakeld. Daar gaat de kern van uw verhaal… Tip: maak de knop op in HTML (en geef ‘m een lekker opvallende, contrasterende kleur. Succes gegarandeerd!).
  5. Afzender
    Gooit u zelf die mails die beginnen met info@… al weg voor u ze überhaupt gelezen heeft? Precies. Dat doen uw (potentiële) klanten dus ook. Voorkom dat u een onpersoonlijke indruk maakt en begin de mailing waar mogelijk met de voornaam van de ontvanger. Of let er in elk geval op dat het bericht vanuit een ‘mens’ wordt verstuurd. Leuk weetje: berichten van vrouwelijke afzenders worden beter gelezen dan wanneer er een mannennaam voor het apenstaartje staat.

Bovenstaande tips meegenomen en benieuwd of ze werken? Doe dan eens wat A/B-tests. Daarbij verstuurt u twee versies van de mailingcampagne naar de doelgroep. Welke werkt beter?

Ontdek de emailmarketing­methode van 4DMS!

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS. Jouw gegevens zullen wij verwerken volgens ons Privacy Statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.