Het succes van een e-mail wordt bepaald door diverse factoren, zoals de strategie, het design en niet te vergeten de content. Wij delen graag onze kennis met u hiervoor. In deze eerste blog bespreken wij vier tips voor de content in uw e-mail voor het verbeteren van uw e-mailresultaten.

Waarover mag u met de ontvanger communiceren?

First things first! Maak extra gebruik van het moment waarop iemand zich inschrijft voor uw e-mails. Vraag bijvoorbeeld of de ontvanger uw afzendadres toevoegt aan zijn contactlijst. Op deze manier voorkomt u dat uw e-mail door de slimme e-mailclients verdwijnt tussen de ongewenste mail – bijv. in het geval van Gmail onder het label ‘Reclame’.

Daarnaast kunt u tijdens het aanmeldproces ook vragen om profielkenmerken van de ontvanger. Met deze kenmerken kunt u uw e-mails segmenteren en behaalt u hogere conversies met uw e-mailcampagnes. Bedenk hierbij goed hoeveel en welke profielkenmerken u nodig heeft. Hierbij kunt u denken aan:

  • Interessegebieden
  • Woonsituatie
  • Favoriete kleuren

U kunt hiervoor het aanmeldformulier inzetten of gebruikmaken van een stapsgewijze inschrijving. Bij een stapsgewijze inschrijving vraagt u in de bevestigingsmail aan de ontvanger om zijn gegevens aan te vullen op zijn persoonlijke gegevenspagina. Dit kan direct na het afgeven van het e-mailadres of nadat er eerst een aantal e-mails is verstuurd. Zo kan de ontvanger eerst kennismaken met uw e-mails en zelf ervaren wat de voordelen ervan zijn. Zo is het verzamelen van deze gegevens een fluitje van een cent. U beschikt dan in ieder geval al over een e-mailadres en een optin.

Het is belangrijk de verwachtingen van e-mailontvangers te managen door voorafgaand aan het verzamelen van e-mailadressen een communicatiefrequentie aan te geven. Hiermee voorkomt u irritatie bij de ontvanger. Dit brengt ons bij de volgende tip.

Wat hebben onderwerpen en irritatie met elkaar te maken?

Wanneer u teveel en/of irrelevante e-mails verstuurt, wordt dit als SPAM ervaren en raakt de ontvanger geïrriteerd. Het bepalen van relevante onderwerpen en de ideale verzendfrequentie is dan ook één van de grootste uitdagingen van e-mailmarketing. Hier bestaan helaas geen gouden regels voor. U kunt de ideale verzendfrequentie alleen bepalen door te experimenteren. De ideale frequentie is namelijk per doelgroep verschillend en afhankelijk van de aard van uw e-mail. Hoe relevanter, des te beter zal uw e-mail uiteraard scoren. U weet zelf het beste welke onderwerpen uw doelgroep het meest aanspreken. Het bepalen van een onderwerpsregel moet dan ook niet moeilijk voor u zijn, maar het kan altijd beter. Let op de volgende tip.

Welke onderwerpsregels en afzenders scoren het beste?

De juiste afzender, afzendadres en onderwerpsregel hebben een grote impact op de resultaten van uw e-mail. Zo zult u merken dat het openingspercentage hoger is wanneer het onderwerp aansluit op de afzender. Bijvoorbeeld:

Afzender:     Sunweb Vakantie
Onderwerp:  Vakantievoordeel

Hierbij zijn ‘kort’ en ‘relevant’ belangrijke succesfactoren met het oog op de kleine smartphone-schermen. Overigens blijken wij allemaal gevoelig te zijn voor het ontvangen van een e-mail van een vrouw. Een vrouwennaam in de afzender scoort namelijk hoger dan een bedrijfsnaam of een mannelijke afzender. Hier valt dus nog genoeg in te experimenteren, zolang het maar geen no-reply adres is.

Een no-reply e-mailadres als afzenderadres is niet klantvriendelijk en biedt geen mogelijkheid om een dialoog te starten. De DDMA heeft het gebruik van een no-reply adres daarom verboden. Vul het ‘reply-to-veld’ dus met een werkend e-mailadres. Probeer daarnaast woorden en woordcombinaties te vermijden waardoor een e-mail als junkmail wordt aangemerkt, zoals ‘veel geld verdienen’ en ‘Kijk snel!’. In veel e-mailprogramma’s kunt u de onderwerpsregel testen voordat u de mail verzendt.

Maar beperk u zich niet tot alleen een juiste afzender en onderwerpsregel. Een goed geformuleerde snippet kan ook veel teweeg brengen in de resultaten van uw e-mailcampagne.

Welke content draagt bij aan een hogere openingsrate?

Een snippet, ook wel preheader genoemd, is het eerste stukje tekst van een e-mailbericht. Vaak wordt deze tekst boven de header van een e-mail geplaatst. De snippet wordt in de inbox van veel e-mailclients op de smartphone en desktop direct weergegeven bij de onderwerpsregel. In de standaard e-mailclient van iPhone worden er zelfs twee regels aan de snippet gewijd en staan het onderwerp en afzender allebei op één regel. Wanneer er niet goed gebruik wordt gemaakt van de snippet, staat er vaak de tekst ‘kunt u dit e-mailbericht niet lezen, bekijk de online versie’.

De boodschap van een snippet kan dus net even dat extra zetje geven om uw e-mail te openen. Vindt u een stukje tekst boven de header van het e-mailbericht storend? Geef de tekst dan dezelfde kleur als de achtergrond van uw e-mail.

Meer tips?

Dit is een zorgvuldige selectie van onze tips voor het onderdeel content binnen e-mailmarketing. Benieuwd naar alle tien tips? Houd dan onze website in de gaten.

Credit afbeelding: patrontechnology.com. 

 

Ontdek de emailmarketing­methode van 4DMS!

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS. Jouw gegevens zullen wij verwerken volgens ons Privacy Statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.