Telemarketing wekt bij het horen van de term al irritatie op. Telemarketeers bellen volgens velen altijd ongelegen en bieden producten of diensten aan waarin u toch al voorzien bent. Deelt u deze mening?

Ondanks het pusherige imago is telemarketing een goed middel voor 1-op-1 communicatie met de klant en dan wel in de vorm van een service-call. Dus zet uw mogelijke vooroordelen even opzij en lees in deze blog over de effectiviteit van de service-call gericht op uw klanten en de gevolgen van dit telefoontje op uw relatie met hen.

Service-call in a nutshell

In de service-call draait het om service en dus niet om verkoop! Door de service-gerichte sfeer in het gesprek zal de eerste weerstand van het krijgen van een telefoontje snel wegebben en heeft u een open en ongedwongen gesprek met uw klant. De service-call is dus dé manier voor 1-op-1 communicatie, ook wanneer u een groot aantal klanten bedient.

U krijgt in enkele minuten inzicht in de tevredenheid voor wat betreft de kwaliteit van uw geleverde producten en diensten, de snelheid van leveren etc. Daarnaast is de klant verrast door uw spontane telefoontje waardoor u als bedrijf en merk een positieve indruk achterlaat.

Wat bereikt u met een service-call?

Wanneer een klant onverwachts wordt gebeld weten ze vaak niet wat ze meemaken. De klant krijgt de kans om zijn ervaring en behoeften met u te delen en heeft het gevoel dat er echt wordt geluisterd. Dit zijn de belangrijkste resultaten van een service-call:

  • Inzicht in uw klanttevredenheid: tijdens het gesprek heeft de klant de kans om aan te geven wat goed is aan uw product of dienstverlening en wat verbeterpunten kunnen zijn.
  • Cross- en upsell: inzicht in de interesse voor nieuwe producten en/of diensten, biedt u de mogelijkheid voor cross- en upsell.
  • Marktsignalen: tijdens het gesprek komen belangrijke signalen uit de markt naar voren die een rol kunnen spelen bij het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten.
  • Dataverrijking: controleer aan het einde van het gesprek nog even de gegevens en vul deze aan. Vergeet ook niet een opt-in te vragen. Dan kunt u nog veel vaker communiceren met de klant.

Een service-call levert een schat aan informatie op. Daarnaast kan een tevreden klant leiden tot ambassadeurschap voor uw bedrijf. Dan heeft er u naast een tevreden klant ook nog een hoop nieuwe prospects bij!

De cruciale voorwaarden voor succes

Het succes van uw belcampagne hangt af van verschillende factoren. Hieronder vindt u een opsomming van cruciale voorwaarden voor succes:

  • Een goede actuele database: hoe vervelend is het om naar een overleden persoon te vragen.
  • De kwaliteit van de agents: luisteren is het sleutelwoord tijdens een kwalitatief goede service-call. Voor sommige sales-gerichte agents is dit een kunst.
  • De agent heeft een adviserende rol en GEEN verkopende rol.
  • Type agents: oudere agents geven de klant vaak vertrouwen en het gevoel dat ze met iemand spreken met verstand van zaken.

De service-call kan duidelijk worden ingezet voor verschillende doelen. Telefonisch contact is een belangrijk onderdeel van 1-op-1 communicatie en is zeer succesvol wanneer dit op de juiste manier wordt ingezet. Bent u benieuwd hoe een service-call uw dienstverlening en klanttevredenheid kan verbeteren? Neem dan contact met ons op.

 

Abonneer je op "In Contact"

De nieuwsbrief van 4DMS, met inhoud over de thema's die ons - en onze klanten- in het dagelijkse leven bezig houden.
  • Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met het abonneren op de nieuwsbrief " In Contact" van Impress - 4DMS. Jouw gegevens zullen wij verwerken volgens ons Privacy Statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.