Wet Handhaving Consumentenbescherming. Wat moet u weten?
Blog

Wet Handhaving Consumentenbescherming. Wat moet u weten?

De Nederlandse consument wordt goed beschermd. Dat weet u waarschijnlijk maar al te goed. Dit is lang niet overal in de wereld het geval. Consumers International (CI), de overkoepelende consumentenorganisatie, heeft in 2013 de status van consumentenrechten onderzocht. De resultaten zijn verbazingwekkend. Slechts de helft van de deelnemende landen besteedt voldoende aandacht aan de rechten van de consument. Hier behoort Nederland dus niet toe. Door de digitalisering sluiten de rechten van de consument echter niet meer aan op het koopgedrag. Daarnaast is de gemiddelde consument zich niet bewust van zijn rechten, omdat er nog vaak met kleine lettertjes wordt gewerkt. Voor grootmacht Europa daarom de hoogste tijd om in te grijpen. Maar wat betekent dit voor u?

Wet Handhaving Consumentenbescherming. De feiten.

De Wet Handhaving Consumentenbescherming komt niet volledig uit de lucht vallen. Al vanaf 1992 geldt een aantal regels in Nederland ter bescherming van de consument. Sinds 2007 is de wet van kracht en bent u als bedrijf verplicht u hieraan te houden. De aanscherping van de wet, die 13 juni 2014 actief wordt, is het gevolg van de Europese Richtlijn voor consumentenrechten. Het doel van de wet is enerzijds de bescherming van de consument te verbeteren. Anderzijds worden met de wet de werking van de interne markt en de bestaande Europese regels voor overeenkomsten tussen consumenten en handelaren verbeterd. De wet is van toepassing op verkopen die plaatsvinden in de winkel, op afstand (o.a. internet en telefoon) en buiten de verkoopruimte (bijv. door to door).

De Autoriteit Consument en Markt is verantwoordelijk voor het toezicht op de handhaving van de wet. Maar niet alle overeenkomsten vallen onder deze nieuwe wet. Overeenkomsten over financiële diensten, sociale dienstverlening en gezondheidszorg, gokactiviteiten, pakketreizen, passagiersvervoersdiensten, onroerende zaken en overeenkomsten die een notariële tussenkomst vereisen vallen erbuiten.

Wat betekent de invoering van deze wet?

Zoals u uit ervaring weet, brengt een nieuwe wet altijd aanpassingen met zich mee. Dat geldt dus ook voor de Wet Handhaving Consumentenbescherming. Er is nu nog sprake van een richtlijn, Nederland is daarom ‘vrij’ om de invulling van de wet zelf te bepalen. Naar mijn idee is dit een voorbode van de Europese wet die binnen enkele jaren zal volgen. De consequenties van de aanpassing zijn te verdelen in de drie categorieën.

  • Voicelog verliest rechtsgeldigheid
    Ten volle tevredenheid van de Consumentenbond verliest de voicelog haar rechtsgeldigheid voor het afsluiten van contracten. “Vanaf medio 2014 zijn telefonisch afgesloten langetermijnovereenkomsten niet meer geldig zonder handtekening van de consument. (..) Een consument die onder invloed van een oneerlijke handelspraktijk een overeenkomst heeft afgesloten, kan daar in de toekomst gemakkelijker van af.” Dit betekent dus dat u na een telefonische toezegging voor een koop of contract een bevestigingsproces moet starten. Deze handtekening kunt u zowel schriftelijk als digitaal verkrijgen.
  • De informatieplicht van de verkoper neemt toe
    Transparantie over de verplichting die de consument aangaat bij het afsluiten van een contract of afronden een koop wordt nog belangrijker. Informatie over het bedrijf, prijzen, de betaling, verzending, retouren etc. moet daarom snel en gemakkelijk te vinden zijn op de website. Het doel hiervan is dat de consument in de gelegenheid is eerst de informatie te lezen voordat hij overgaat tot een koop of het afsluiten van een contract. Deze informatie moet niet alleen beschikbaar zijn op de website, maar vervolgens ook nog naar de klant worden verstuurd. Bijvoorbeeld in de bevestigingse-mail.
  • Langere bedenktijd en versterkt herroepingsrecht voor de consument
    De bedenktijd voor de consument, voor zowel producten als diensten, wordt verlengd van 7 naar 14 dagen. Deze termijn gaat in nadat de producten zijn geleverd of een overeenkomst is gesloten. De wetgever stelt een modelformulier ter beschikking, zodat het voor de consument gemakkelijker wordt, gebruik te maken van het herroepingsrecht. De invoering van de wet brengt ook nieuwe betaalregels voor de verkoper met zich mee in het geval van het retourneren van producten; binnen 14 dagen na ontbinding, moeten alle betaalde bedragen (min eventueel het gebruik van diensten zoals belminuten) worden terug betaald.

Wat zijn de consequenties van de Wet Handhaving Consumentenbescherming?

De wijziging van de wet versterkt de positie van de consument. Dit vraagt van u een extra stap om een koop of sale te kunnen sluiten. Als u zich niet aan de wet houdt, kan de consument vervolgens zonder problemen onder de afspraak uitkomen. De wet heeft echter ook een positief effect. Transparantie en eerlijkheid worden nóg belangrijker. Dit resulteert erin dat een consument héél bewust kiest voor uw product of dienst. Het gebeurt regelmatig dat een consument vanuit een impuls een contract (telefonisch) afsluit. Deze impuls resulteert er vaak in dat het contract na een jaar wordt opgezegd. Met de aangepaste Wet Handhaving Consumentenbescherming maakt de consument een bewustere keuze; hij heeft meer informatie tot z’n beschikking en moet de keuze nogmaals bevestigen.

Wat moet u nu doen om tijdig klaar te zijn?

De vernieuwde wet vraagt om aanpassingen in uw huidige processen. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over:
Hoe zijn nu uw huidige bevestigingsprocessen ingericht en wat moet u hierin aanpassen/toevoegen?
Wat moet u aanpassen in het proces van de afkoelperiode of het retourneren van producten?
Welke informatie heeft u nu waar beschikbaar op uw website? Wat moet u hieraan toevoegen en/of wijzigen?

De Wet Handhaving Consumentenbescherming krijgt nog weinig aandacht. Terwijl de impact op uw business groot is als u zich niet aan de wet houdt. U heeft nog een kleine vijf maanden te gaan voordat de nieuwe wet ingaat. Voor het bevestigingsproces hebben wij een online tool (YourContract) beschikbaar zodat u gemakkelijk en snel digitale handtekening kunt verkrijgen. U kunt het zelf proberen op YourContract.

Deel dit bericht